Read, seek, create – competences development incubator

Opis projektu

Projekt grantowy „Czytaj, poszukuj, twórz – inkubator rozwoju kompetencji”; tytuł projektu grantowego w języku obcym:

“Read, seek, create – competences development incubator”.

Cel projektu grantowego – Wdrożenie dobrych praktyk i narzędzi do promocji ogólnie pojętego czytelnictwa będącego kluczem rozwoju kompetencji niezbędnych na rynku pracy.

W ramach rozszerzenia międzynarodowego chcemy skorzystać z wzorcowych w Europie systemów edukacji fińskiej nastawionej na wspieranie twórczego działania, gdzie szuka się dobrych stron ucznia i zachęca do pogłębiania swoich zainteresowań w tym również poprzez ’multiliterackość’ i ‚wielojęzyczność’.

Partner projektu jest podmiotem podległym gminie. W ramach partnerstwa nawiążemy kontakty ze szkołami i zobaczymy jak wygląda współpraca szkół z biblioteką, jakiego rodzaju akcje są prowadzone, jakie zajęcia, jakie jest podejście do kształtowania postaw i kompetencji uczniów poprzez wspieranie czytania od najmłodszych lat.

Rozwiązanie będzie wypracowane głównie poprzez:

1.Organizację wizyty studyjnej dla ok 5 osób (kadra wnioskodawcy szkoląca nauczycieli/uczniów np: psycholog/trenerzy/pedagog/ doradca zawodowy/anglista w zakresie kształtowania kompetencji niezbędnych na rynku pracy) w Finlandii w tym np:

  • Wizyta w publicznej bibliotece w Valkeakoski – temat promocja czytelnictwa: prezentacja na temat współpracy biblioteki ze szkołami i z kliniką dziecięcą
  • Udział w imprezie-Dzień rodzinny/festiwal umiejętności czytania, np: temat Harry Potter
  • Prezentacja-storytelling (czytanie bajek/książek w obcym języku)
  • Prezentacja na temat otwartej przestrzeni -gry planszowe w promocji czytelnictwa
  • Wizyty w szkole Valkeakoski
  • Spotkania robocze na Skype celem wypracowania rozwiązania składającego się z 3 komponentów:

2. podręcznik dobrych praktyk dla nauczycieli,

  • przewodnik dla rodziców -Jak wspierać rozwój kompetencji kluczowych u dzieci poprzez czytelnictwo
  • model współpracy szkół z bibliotekami

3.Wizyta przedstawicieli z Finlandii w Polsce (prezentacja metod promocji czytelnictwa w szkołach, spotkania z rodzicami, nauczycielami, dni otwarte – do udziału postaramy się zaprosić Niepubliczną szkołę NAVIGO z Wrocławia – model fiński oraz przedstawicieli lokalnych bibliotek publicznych.
4.Dystrybucja przewodników/poradników i testowe przeprowadzenie szkoleń dla rodziców.
5.Wdrożenie rozwiązania uchwałą fundacji

Szczegóły dotyczące projektu

Planowane efekty i rezultaty projektu

Liczba nowych rozwiązań wypracowanych w ramach współpracy z partnerem ponadnarodowym w projekcie grantowym
Wypracowane rozwiązanie będzie składało się z 3 komponentów:
– Podręcznik dobrych praktyk dla nauczycieli-w którym znajdziemy pomysły i rozwiązania na promowanie czytelnictwa w bardzo atrakcyjny i odpowiedzialny sposób w tym z zaangażowaniem rodziców, pomysły na uświadamianie uczniów o znaczeniu czytania w rozwoju kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy. Załącznikami do podręcznika będą, np: filmy instruktażowe, prezentacje edukacyjne, scenariusze zajęć dla nauczycieli)
– Przewodnik dla rodziców, którego celem będzie uświadomienie rodziców o znaczeniu czytania w rozwoju kompetencji kluczowych i wpływu czytelnictwa na rozwój wyobraźni, wrażliwości, kreatywności, inicjatywności, umiejętności poszukiwania, umiejętności komunikacji w tym w języku obcym już od najmłodszych etapów rozwoju dzieci-Załącznikami do podręcznika będą np: filmy instruktażowe, prezentacje edukacyjne, scenariusze zajęć dla rodziców, pomysły spędzania rodzinnie czasu z książką);
– Opis modelu współpracy szkół z bibliotekami w tym publicznymi
0
Liczba instytucji, które wdrożyły nowe rozwiązania dzięki współpracy z partnerem ponadnarodowym wraz ze źródłem pomiaru wskaźnika (np. uchwała instytucji, która wdroży rozwiązanie)
0
liczba rodziców, którym przekazano wypracowane narzędzie -Podręcznik dla rodziców
0
liczba nauczycieli, którym przekazano wypracowane narzędzie – komponent Podręcznik dla nauczycieli
0

Pakiet narzędzi i dobrych praktyk promocji czytelnictwa (do pobrania)

Przewodnik dla rodziców
Podręcznik dla nauczycieli
Model współpracy
Scroll to Top